close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בראשית פרק נ

טז אדר, תשפא28/02/2021
פרק כג מתוך הספר תנ"ך על הפרק
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק כג מתוך הספר תנ"ך על הפרק

תגיות:
מאת: יוגב אברהם

פשט הפרק:
פרק שלם בתולדות האומה נחתם. יעקב נפטר. הוא נחנט וכל מצרים בוכים אותו במשך שבעים יום. בתומם, יוסף מבין שעליו לקיים את השבועה והוא יעשה הכל על מנת לקיים אותה. זוהי אחת הלוויות הגדולות והמתוקשרות ביותר, כל זקני מצרים, כל עבדי פרעה, כל בית יוסף ובית אביו – עולים לכנען. וכל העולם שומע על זה. אלפי אלפים נתכנסו בגורן האטד לחלוק כבוד אחרון לאביו של יוסף, אשר נקבר בקבר אברהם סביו במערת המכפלה.

וכשוך הסערה, ולאחר עמעום האורות, מתפתחת סיטואציה, שהייתה יכולה להתפתח לדרמה גדולה. אילולי יוסף
וצדיקותו, אפשר היה להמשיך את הסיפור לעשרות תסריטים שונים, כאשר אף אחד מהם לא מיטיב עם אחי יוסף. אבל יוסף, בוחר אחרת. אחי יוסף נגשים אליו, ומבקשים, בשם אבא (בקשה שלא מוזכרת בשום מקום..) שימחל. יש לאל בידיו של יוסף, לפעול ככל העולה על רוחו. והוא מחליט, לבכות. ולהבטיח להם שישמור עליהם, ויכלכל אותם. נראה שהוא ממש מתאמץ לשכנע אותם, ולנחם אותם. ולהרגיע.

יוסף זוכה ורואה בנים ובני בנים, ונינים.   רגע לפני, יוסף מבטיח להם, שייגאלו. ואז, רק אז, יוסף. הצדיק. נפטר.

מעמיקים מבט:
יוסף יודע שהם לא בדיוק דוברים אמת, האחים בוודאי יודעים שהם לא דוברים אמת, הם מסבירים לעצמם ש"גדול השלום", הם חוששים, ושלא בצדק. יוסף נמצא במקום אחר לגמרי. הוא אפילו בוכה. ככלות הכל, הם עדיין לא הצליחו לעמוד על קנקנו באמת? להכיר אותו באמת, ולדעת שיוסף, הוא צדיק. צדיק אמתי. הוא, לא יפגע בהם. באופן אבסורדי, הוא מוצא את עצמו מנחם אותם. היו לו את כל הסיבות בעולם לבוא איתם חשבון. הם שנאו אותו, צחקו עליו, לא יכלו דברו לשלום. השליכו אותו אל הבור, מכרו אותו לישמעאלים. הרחיקו ואתו מכל המוכר והאהוב, מאחיו בנימין ומאביו יעקב. ובכל זאת, הוא סולח. ומנחם, אתם עפר הארץ! אתם חיות השדה! אתם כוכבים! עשרה על אחד, אלהים חשבה לטובה..

יוסף הבין כבר מזמן, דבר אחד חשוב, הוא היה יכול לחיות חיים שלמים בהאשמות, להאשים את האחים, להאשים את אביו, להאשים את ריבונו של עולם. להאשים את אשת פוטיפר, את שר המשקים. את כולם. ויכול להיות שהוא גם צודק. אבל זה לא באמת היה מוביל אותו לשום מקום. יוסף, מחליט לקחת אחריות על חייו. הוא רואה את המציאות, ושואל את עצמו, כיצד הוא יכול לצמוח ממנה, לגדול, להיות אדם יותר טוב. הוא מבין, שלא משנה מהיכן הוא בא, מאיזו מציאות חיים ומאיזו משפחה, אלא חשוב יותר איזה אדם הוא בוחר להיות. והיא זו שמניעה אותו ומעצבת את מבנה נפשו. מבנה נפש שרואה הכל באספקלריה מאירה, אלוהית, מבנה נפש עוצמתי, שמצליח להתרומם, להציע עזרה, הוא בוחר לסלוח, הוא בוחר להיות, יוסף הצדיק.

"חזק חזק ונתחזק"
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה